L.
ANNAEI SENECAE
EPISTULARUM MORALIUM AD LUCILIUM LIBER TERTIUS
EPISTULARUM MORALIUM AD LUCILIUM LIBER TERTIUS
[1]
Iam intellegis educendum esse te ex istis occupationibus speciosis et
malis, sed quomodo id consequi possis quaeris. Quaedam non nisi a
praesente monstrantur; non potest medicus per epistulas cibi aut
balinei tempus eligere: vena tangenda est. Vetus proverbium est
gladiatorem in harena capere consilium: aliquid adversarii vultus,
aliquid manus mota, aliquid ipsa inclinatio corporis intuentem monet.
[2] Quid fieri soleat, quid oporteat, in universum et mandari potest
et scribi; tale consilium non tantum absentibus, etiam posteris
datur: illud alterum, quando fieri debeat aut quemadmodum, ex
longinquo nemo suadebit, cum rebus ipsis deliberandum est. [3] Non
tantum praesentis sed vigilantis est occasionem observare
properantem; itaque hanc circumspice, hanc si videris prende, et toto
impetu, totis viribus id age ut te istis officiis exuas. Et quidem
quam sententiam feram attende: censeo aut ex ista vita tibi aut e
vita exeundum. Sed idem illud existimo, leni eundum via, ut quod male
implicuisti solvas potius quam abrumpas, dummodo, si alia solvendi
ratio non erit, vel abrumpas. Nemo tam timidus est ut malit semper
pendere quam semel cadere. [4] Interim, quod primum est, impedire te
noli; contentus esto negotiis in quae descendisti, vel, quod videri
mavis, incidisti. Non est quod ad ulteriora nitaris, aut perdes
excusationem et apparebit te non incidisse. Ista enim quae dici
solent falsa sunt: 'non potui aliter. Quid si nollem? necesse erat.'
Nulli necesse est felicitatem cursu sequi: est aliquid, etiam si non
repugnare, subsistere nec instare fortunae ferenti.
[5]
Numquid offenderis si in consilium non venio tantum sed advoco, et
quidem prudentiores quam ipse sum, ad quos soleo deferre si quid
delibero? Epicuri epistulam ad hanc rem pertinentem lege, Idomeneo
quae inscribitur, quem rogat ut quantum potest fugiat et properet,
antequam aliqua vis maior interveniat et auferat libertatem
recedendi. [6] Idem tamen subicit nihil esse temptandum nisi cum apte
poterit tempestiveque temptari; sed cum illud tempus captatum diu
venerit, exsiliendum ait. Dormitare de fuga cogitantem vetat et
sperat salutarem etiam ex difficillimis exitum, si nec properemus
ante tempus nec cessemus in tempore. [7] Puto, nunc et Stoicam
sententiam quaeris. Non est quod quisquam illos apud te temeritatis
infamet: cautiores quam fortiores sunt. Exspectas forsitan ut tibi
haec dicant: 'turpe est cedere oneri; luctare cum officio quod semel
recepisti. Non est vir fortis ac strenuus qui laborem fugit, nisi
crescit illi animus ipsa rerum difficultate.' [8] Dicentur tibi ista,
si operae pretium habebit perseverantia, si nihil indignum bono viro
faciendum patiendumve erit; alioqui sordido se et contumelioso labore
non conteret nec in negotiis erit negotii causa. Ne illud quidem quod
existimas facturum eum faciet, ut ambitiosis rebus implicitus semper
aestus earum ferat; sed cum viderit gravia in quibus volutatur,
incerta, ancipitia, referet pedem, non vertet terga, sed sensim
recedet in tutum. [9] Facile est autem, mi Lucili, occupationes
evadere, si occupationum pretia contempseris; illa sunt quae nos
morantur et detinent. 'Quid ergo? tam magnas spes relinquam? ab ipsa
messe discedam? nudum erit latus, incomitata lectica, atrium vacuum?'
Ab his ergo inviti homines recedunt et mercedem miseriarum amant,
ipsas exsecrantur. Sic de ambitione quo modo de amica queruntur, id
est, si verum affectum eorum inspicias, non oderunt sed litigant.
Excute istos qui quae cupiere deplorant et de earum rerum loquuntur
fuga quibus carere non possunt, videbis voluntariam esse illis in eo
moram quod aegre ferre ipsos et misere loquuntur. Ita est, Lucili:
paucos servitus, plures servitutem tenent. Sed si deponere illam in
animo est et libertas bona fide placuit, in hoc autem unum
advocationem petis, ut sine perpetua sollicitudine id tibi facere
contingat, quidni tota te cohors Stoicorum probatura sit? omnes
Zenones et Chrysippi moderata, honesta, tua suadebunt. Sed si propter
hoc tergiversaris, ut circumaspicias quantum feras tecum et quam
magna pecunia instruas otium, numquam exitum invenies: nemo cum
sarcinis enatat. Emerge ad meliorem vitam propitiis diis, sed non sic
quomodo istis propitii sunt quibus bono ac benigno vultu mala
magnifica tribuerunt, ob hoc unum excusati, quod ista quae urunt,
quae excruciant, optantibus data sunt.
[13]
Iam imprimebam epistulae signum: resolvenda est, ut cum sollemni ad
te munusculo veniat et aliquam magnificam vocem ferat secum; et
occurrit mihi ecce nescio utrum verior an eloquentior. 'Cuius?'
inquis. Epicuri; adhuc enim alienas +sarcinas adoro+: 'nemo non ita
exit e vita tamquam modo intraverit'. Quemcumque vis occupa,
adulescentem, senem, medium: invenies aeque timidum mortis, aeque
inscium vitae. Nemo quicquam habet facti; in futurum enim nostra
distulimus. Nihil me magis in ista voce delectat quam quod
exprobratur senibus infantia. 'Nemo' inquit 'aliter quam quomodo
natus est exit e vita.' Falsum est: peiores morimur quam nascimur.
Nostrum istud, non naturae vitium est. Illa nobiscum queri debet et
dicere, 'quid hoc est? sine cupiditatibus vos genui, sine timoribus,
sine superstitione, sine perfidia ceterisque pestibus: quales
intrastis exite'. Percepit sapientiam, si quis tam securus moritur
quam nascitur; nunc vero trepidamus cum periculum accessit, non
animus nobis, non color constat, lacrimae nihil profuturae cadunt.
Quid est turpius quam in ipso limine securitatis esse sollicitum?
Causa autem haec est, quod inanes omnium bonorum sumus, vitae
<iactura> laboramus. Non enim apud nos pars eius ulla subsedit:
transmissa est et effluxit. Nemo quam bene vivat sed quam diu curat,
cum omnibus possit contingere ut bene vivant, ut diu nulli. Vale.
XXIII.
SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1]
Putas me tibi scripturum quam humane nobiscum hiemps gerit, quae et
remissa fuit et brevis, quam malignum ver sit, quam praeposterum
frigus, et alias ineptias verba quaerentium? Ego vero aliquid quod et
mihi et tibi prodesse possit scribam. Quid autem id erit nisi ut te
exhorter ad bonam mentem? Huius fundamentum quod sit quaeris? ne
gaudeas vanis. Fundamentum hoc esse dixi: culmen est. Ad summa
pervenit qui scit quo gaudeat, qui felicitatem suam in aliena
potestate non posuit; sollicitus est et incertus sui quem spes aliqua
proritat, licet ad manum sit, licet non ex difficili petatur, licet
numquam illum sperata deceperint. [3] Hoc ante omnia fac, mi Lucili:
disce gaudere. Existimas nunc me detrahere tibi multas voluptates qui
fortuita summoveo, qui spes, dulcissima oblectamenta, devitandas
existimo? immo contra nolo tibi umquam deesse laetitiam. Volo illam
tibi domi nasci: nascitur si modo intra te ipsum fit. Ceterae
hilaritates non implent pectus; frontem remittunt, leves sunt, nisi
forte tu iudicas eum gaudere qui ridet: animus esse debet alacer et
fidens et supra omnia erectus. [4] Mihi crede, verum gaudium res
severa est. An tu existimas quemquam soluto vultu et, ut isti
delicati loquuntur, hilariculo mortem contemnere, paupertati domum
aperire, voluptates tenere sub freno, meditari dolorum patientiam?
Haec qui apud se versat in magno gaudio est, sed parum blando. In
huius gaudii possessione esse te volo: numquam deficiet, cum semel
unde petatur inveneris. [5] Levium metallorum fructus in summo est:
illa opulentissima sunt quorum in alto latet vena assidue plenius
responsura fodienti. Haec quibus delectatur vulgus tenuem habent ac
perfusoriam voluptatem, et quodcumque invecticium gaudium est
fundamento caret: hoc de quo loquor, ad quod te conor perducere,
solidum est et quod plus pateat introrsus. [6] Fac, oro te, Lucili
carissime, quod unum potest praestare felicem: dissice et conculca
ista quae extrinsecus splendent, quae tibi promittuntur ab alio vel
ex alio; ad verum bonum specta et de tuo gaude. Quid est autem hoc
'de tuo'? te ipso et tui optima parte. Corpusculum bonum esse
credideris: veri boni aviditas tuta est. [7] Quod sit istud
interrogas, aut unde subeat? Dicam: ex bona conscientia, ex honestis
consiliis, ex rectis actionibus, ex contemptu fortuitorum, ex placido
vitae et continuo tenore unam prementis viam. Nam illi qui ex aliis
propositis in alia transiliunt aut ne transiliunt quidem sed casu
quodam transmittuntur, quomodo habere quicquam certum mansurumve
possunt suspensi et vagi? [8] Pauci sunt qui consilio se suaque
disponant: ceteri, eorum more quae fluminibus innatant, non eunt sed
feruntur; ex quibus alia lenior unda detinuit ac mollius vexit, alia
vehementior rapuit, alia proxima ripae cursu languescente deposuit,
alia torrens impetus in mare eiecit. Ideo constituendum est quid
velimus et in eo perseverandum.
[9]
Hic est locus solvendi aeris alieni. Possum enim tibi vocem Epicuri
tui reddere et hanc epistulam liberare: 'molestum est semper vitam
inchoare'; aut si hoc modo magis sensus potest exprimi, 'male vivunt
qui semper vivere incipiunt'. [10] 'Quare?' inquis; desiderat enim
explanationem ista vox. Quia semper illis imperfecta vita est; non
potest autem stare paratus ad mortem qui modo incipit vivere. Id
agendum est ut satis vixerimus: nemo hoc praestat qui orditur cum
maxime vitam. [11] Non est quod existimes paucos.esse hos: propemodum
omnes sunt. Quidam vero tunc incipiunt cum desinendum est. Si hoc
iudicas mirum, adiciam quod magis admireris: quidam ante vivere
desierunt quam inciperent. Vale.
XXIV.
SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1]
Sollicitum esse te scribis de iudici eventu quod tibi furor inimici
denuntiat; existimas me suasurum ut meliora tibi ipse proponas et
acquiescas spei blandae. Quid enim necesse est mala accersere, satis
cito patienda cum venerint praesumere, ac praesens tempus futuri metu
perdere? Est sine dubio stultum, quia quandoque sis futurus miser,
esse iam miserum. [2] Sed ego alia te ad securitatem via ducam: si
vis omnem sollicitudinem exuere, quidquid vereris ne eveniat
eventurum utique propone, et quodcumque est illud malum, tecum ipse
metire ac timorem tuum taxa: intelleges profecto aut non magnum aut
non longum esse quod metuis. [3] Nec diu exempla quibus confirmeris
colligenda sunt: omnis illa aetas tulit. In quamcumque partem rerum
vel civilium vel externarum memoriam miseris, occurrent tibi ingenia
aut profectus aut impetus magni. Numquid accidere tibi, si damnaris,
potest durius quam ut mittaris in exilium, ut ducaris in carcerem?
Numquid ultra quicquam ulli timendum est quam ut uratur, quam ut
pereat? Singula ista constitue et contemptores eorum cita, qui non
quaerendi sed eligendi sunt. [4] Damnationem suam Rutilius sic tulit
tamquam nihil illi molestum aliud esset quam quod male iudicaretur.
Exilium Metellus fortiter tulit, Rutilius etiam libenter; alter ut
rediret rei publicae praestitit, alter reditum suum Sullae negavit,
cui nihil tunc negabatur. In carcere Socrates disputavit et exire,
cum essent qui promitterent fugam, noluit remansitque, ut duarum
rerum gravissimarum hominibus metum demeret, mortis et carceris. [5]
Mucius ignibus manum imposuit. Acerbum est uri: quanto acerbius si id
te faciente patiaris! Vides hominem non eruditum nec ullis praeceptis
contra mortem aut dolorem subornatum, militari tantum robore
instructum, poenas a se irriti conatus exigentem; spectator
destillantis in hostili foculo dexterae stetit nec ante removit nudis
ossibus fluentem manum quam ignis illi ab hoste subductus est. Facere
aliquid in illis castris felicius potuit, nihil fortius. Vide quanto
acrior sit ad occupanda pericula virtus quam crudelitas ad irroganda:
facilius Porsina Mucio ignovit quod voluerat occidere quam sibi
Mucius quod non occiderat.
[6]
'Decantatae' inquis 'in omnibus scholis fabulae istae sunt; iam mihi,
cum ad contemnendam mortem ventum fuerit, Catonem narrabis.' Quidni
ego narrem ultima illa nocte Platonis librum legentem posito ad caput
gladio? Duo haec in rebus extremis instrumenta prospexerat, alterum
ut vellet mori, alterum ut posset. Compositis ergo rebus, utcumque
componi fractae atque ultimae poterant, id agendum existimavit ne cui
Catonem aut occidere liceret aut servare contingeret; [7] et stricto
gladio quem usque in illum diem ab omni caede purum servaverat,
'nihil' inquit 'egisti, fortuna, omnibus conatibus meis obstando. Non
pro mea adhuc sed pro patriae libertate pugnavi, nec agebam tanta
pertinacia ut liber, sed ut inter liberos, viverem: nunc quoniam
deploratae sunt res generis humani, Cato deducatur in tutum.' [8]
Impressit deinde mortiferum corpori vulnus; quo obligato a medicis
cum minus sanguinis haberet, minus virium, animi idem, iam non tantum
Caesari sed sibi iratus nudas in vulnus manus egit et generosum illum
contemptoremque omnis potentiae spiritum non emisit sed eiecit.
[9]
Non in hoc exempla nunc congero ut ingenium exerceam, sed ut te
adversus id quod maxime terribile videtur exhorter; facilius autem
exhortabor, si ostendero non fortes tantum viros hoc momentum
efflandae animae contempsisse sed quosdam ad alia ignavos in hac re
aequasse animum fortissimorum, sicut illum Cn. Pompei socerum
Scipionem, qui contrario in Africam vento relatus cum teneri navem
suam vidisset ab hostibus, ferro se transverberavit et quaerentibus
ubi imperator esset, 'imperator' inquit 'se bene habet'. [10] Vox
haec illum parem maioribus fecit et fatalem Scipionibus in Africa
gloriam non est interrumpi passa. Multum fuit Carthaginem vincere,
sed amplius mortem. 'Imperator' inquit 'se bene habet': an aliter
debebat imperator, et quidem Catonis, mori? [11] Non revoco te ad
historias nec ex omnibus saeculis contemptores mortis, qui sunt
plurimi, colligo; respice ad haec nostra tempora, de quorum languore
ac delicis querimur: omnis ordinis homines suggerent, omnis fortunae,
omnis aetatis, qui mala sua morte praeciderint. Mihi crede, Lucili,
adeo mors timenda non est ut beneficio eius nihil timendum sit. [12]
Securus itaque inimici minas audi; et quamvis conscientia tibi tua
fiduciam faciat, tamen, quia multa extra causam valent, et quod
aequissimum est spera et ad id te quod est iniquissimum compara.
Illud autem ante omnia memento, demere rebus tumultum ac videre quid
in quaque re sit: scies nihil esse in istis terribile nisi ipsum
timorem. [13] Quod vides accidere pueris, hoc nobis quoque maiusculis
pueris evenit: illi quos amant, quibus assueverunt, cum quibus
ludunt, si personatos vident, expavescunt: non hominibus tantum sed
rebus persona demenda est et reddenda facies sua. [14] Quid mihi
gladios et ignes ostendis et turbam carnificum circa te frementem?
Tolle istam pompam sub qua lates et stultos territas: mors es, quam
nuper servus meus, quam ancilla contempsit. Quid tu rursus mihi
flagella et eculeos magno apparatu explicas? quid singulis articulis
singula machinamenta quibus extorqueantur aptata et mille alia
instrumenta excarnificandi particulatim hominis? Pone ista quae nos
obstupefaciunt; iube conticiscere gemitus et exclamationes et vocum
inter lacerationem elisarum acerbitatem: nempe dolor es, quem
podagricus ille contemnit, quem stomachicus ille in ipsis delicis
perfert, quem in puerperio puella perpetitur. Levis es si ferre
possum; brevis es si ferre non possum.
[15]
Haec in animo voluta, quae saepe audisti, saepe dixisti; sed an vere
audieris, an vere dixeris, effectu proba; hoc enim turpissimum est
quod nobis obici solet, verba nos philosophiae, non opera tractare.
Quid? tu nunc primum tibi mortem imminere scisti, nunc exilium, nunc
dolorem? in haec natus es; quidquid fieri potest quasi futurum
cogitemus. [16] Quod facere te moneo scio certe fecisse: nunc admoneo
ut animum tuum non mergas in istam sollicitudinem; hebetabitur enim
et minus habebit vigoris cum exsurgendum erit. Abduc illum a privata
causa ad publicam; dic mortale tibi et fragile corpusculum esse, cui
non ex iniuria tantum aut ex potentioribus viribus denuntiabitur
dolor: ipsae voluptates in tormenta vertuntur, epulae cruditatem
afferunt, ebrietates nervorum torporem tremoremque, libidines pedum,
manuum, articulorum omnium depravationes. [17] Pauper fiam: inter
plures ero. Exul fiam: ibi me natum putabo quo mittar. Alligabor:
quid enim? nunc solutus sum? ad hoc me natura grave corporis mei
pondus adstrinxit. Moriar: hoc dicis, desinam aegrotare posse,
desinam alligari posse, desinam mori posse.
[18]
Non sum tam ineptus ut Epicuream cantilenam hoc loco persequar et
dicam vanos esse inferorum metus, nec Ixionem rota volvi nec saxum
umeris Sisyphi trudi in adversum nec ullius viscera et renasci posse
cotidie et carpi: nemo tam puer est ut Cerberum timeat et tenebras et
larvalem habitum nudis ossibus cohaerentium. Mors nos aut consumit
aut exuit; emissis meliora restant onere detracto, consumptis nihil
restat, bona pariter malaque summota sunt. [19] Permitte mihi hoc
loco referre versum tuum, si prius admonuero ut te iudices non aliis
scripsisse ista sed etiam tibi. Turpe est aliud loqui, aliud sentire:
quanto turpius aliud scribere, aliud sentire! Memini te illum locum
aliquando tractasse, non repente nos in mortem incidere sed minutatim
procedere. [20] Cotidie morimur; cotidie enim demitur aliqua pars
vitae, et tunc quoque cum crescimus vita decrescit. Infantiam
amisimus, deinde pueritiam, deinde adulescentiam. Usque ad hesternum
quidquid trans;t temporis perit; hunc ipsum quem agimus diem cum
morte dividimus. Quemadmodum clepsydram non extremum stilicidium
exhaurit sed quidquid ante defluxit, sic ultima hora qua esse
desinimus non sola mortem facit sed sola consummat; tunc ad illam
pervenimus, sed diu venimus. [21] Haec cum descripsisses quo soles
ore, semper quidem magnus, numquam tamen acrior quam ubi veritati
commodas verba, dixisti,
mors
non una venit, sed quae rapit ultima mors est.
Malo
te legas quam epistulam meam; apparebit enim tibi hanc quam timemus
mortem extremam esse, non solam.
[22]
Video quo spectes: quaeris quid huic epistulae infulserim, quod
dictum alicuius animosum, quod praeceptum utile. Ex hac ipsa materia
quae in manibus fuit mittetur aliquid. Obiurgat Epicurus non minus
eos qui mortem concupiscunt quam eos qui timent, et ait: 'ridiculum
est currere ad mortem taedio vitae, cum genere vitae ut currendum ad
mortem esset effeceris'. [23] Item alio loco dicit: 'quid tam
ridiculum quam appetere mortem, cum vitam inquietam tibi feceris metu
mortis?' His adicias et illud eiusdem notae licet, tantam hominum
imprudentiam esse, immo dementiam, ut quidam timore mortis cogantur
ad mortem. [24] Quidquid horum tractaveris, confirmabis animum vel ad
mortis vel ad vitae patientiam; [at] in utrumque enim monendi ac
firmandi sumus, et ne nimis amemus vitam et ne nimis oderimus. Etiam
cum ratio suadet finire se, non temere nec cum procursu capiendus est
impetus. [25] Vir fortis ac sapiens non fugere debet e vita sed
exire; et ante omnia ille quoque vitetur affectus qui multos
occupavit, libido moriendi. Est enim, mi Lucili, ut ad alia, sic
etiam ad moriendum inconsulta animi inclinatio, quae saepe generosos
atque acerrimae indolis viros corripit, saepe ignavos iacentesque:
illi contemnunt vitam, hi gravantur. [26] Quosdam subit eadem
faciendi videndique satietas et vitae non odium sed fastidium, in
quod prolabimur ipsa impellente philosophia, dum dicimus 'quousque
eadem? nempe ex pergiscar dormiam, <edam> esuriam, algebo
aestuabo. Nullius rei finis est, sed in orbem nexa sunt omnia,
fugiunt ac sequuntur; diem nox premit, dies noctem, aestas in
autumnum desinit, autumno hiemps instat, quae vere compescitur; omnia
sic transeunt ut revertantur. Nihil novi facio, nihil novi video: fit
aliquando et huius rei nausia.' Multi sunt qui non acerbum iudicent
vivere sed supervacuum. Vale.
XXV.
SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1]
Quod ad duos amicos nostros pertinet, diversa via eundum est;
alterius enim vitia emendanda, alterius frangenda sunt. Utar
libertate tota: non amo illum nisi offendo. 'Quid ergo?' inquis
'quadragenarium pupillum cogitas sub tutela tua continere? Respice
aetatem eius iam duram et intractabilem: non potest reformari; tenera
finguntur.' [2] An profecturus sim nescio: malo successum mihi quam
fidem deesse. Nec desperaveris etiam diutinos aegros posse sanari, si
contra intemperantiam steteris, si multa invitos et facere coegeris
et pati. Ne de altero quidem satis fiduciae habeo, excepto eo quod
adhuc peccare erubescit; nutriendus est hic pudor, qui quamdiu in
animo eius duraverit, aliquis erit bonae spei locus. Cum hoc veterano
parcius agendum puto, ne in desperationem sui veniat; [3] nec ullum
tempus aggrediendi fuit melius quam hoc, dum interquiescit, dum
emendato similis est. Aliis haec intermissio eius imposuit, mihi
verba non dat: exspecto cum magno fenore vitia reditura, quae nunc
scio cessare, non deesse. Impendam huic rei dies et utrum possit
aliquid agi an non possit experiar.
[4]
Tu nobis te, ut facis, fortem praesta et sarcinas contrahe; nihil ex
his quae habemus necessarium est. Ad legem naturae revertamur;
divitiae paratae sunt. Aut gratuitum est quo egemus, aut vile: panem
et aquam natura desiderat. Nemo ad haec pauper est, intra quae
quisquis desiderium suum clusit cum ipso Iove de felicitate
contendat, ut ait Epicurus, cuius aliquam vocem huic epistulae
involvam. [5] 'Sic fac' inquit 'omnia tamquam spectet Epicurus.'
Prodest sine dubio custodem sibi imposuisse et habere quem respicias,
quem interesse cogitationibus tuis iudices. Hoc quidem longe
magnificentius est, sic vivere tamquam sub alicuius boni viri ac
semper praesentis oculis, sed ego etiam hoc contentus sum, ut sic
facias quaecumque facies tamquam spectet aliquis: omnia nobis mala
solitudo persuadet. [6] Cum iam profeceris tantum ut sit tibi etiam
tui reverentia, licebit dimittas paedagogum: interim aliquorum te
auctoritate custodi - aut Cato ille sit aut Scipio aut Laelius aut
alius cuius interventu perditi quoque homines vitia supprimerent, dum
te efficis eum cum quo peccare non audeas. Cum hoc effeceris et
aliqua coeperit apud te tui esse dignatio, incipiam tibi permittere
quod idem suadet Epicurus: 'tunc praecipue in te ipse secede cum esse
cogeris in turba'. [7] Dissimilem te fieri multis oportet, dum tibi
tutum [non] sit ad te recedere. Circumspice singulos: nemo est cui
non satius sit cum quolibet esse quam secum. 'Tunc praecipue in te
ipse secede cum esse cogeris in turba' - si bonus vir <es>, si
quietus, si temperans. Alioquin in turbam tibi a te recedendum est:
istic malo viro propius es. Vale.
XXVI.
SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1]
Modo dicebam tibi in conspectu esse me senectutis: iam vereor ne
senectutem post me reliquerim. Aliud iam his annis, certe huic
corpori, vocabulum convenit, quoniam quidem senectus lassae aetatis,
non fractae nomen est: inter decrepitos me numera et extrema
tangentis. [2] Gratias tamen mihi apud te ago: non sentio in animo
aetatis iniuriam, cum sentiam in corpore. Tantum vitia et vitiorum
ministeria senuerunt: viget animus et gaudet non multum sibi esse cum
corpore; magnam partem oneris sui posuit. Exsultat et mihi facit
controversiam de senectute: hunc ait esse florem suum. Credamus illi:
bono suo utatur. [3] Ire in cogitationem iubet et dispicere quid ex
hac tranquillitate ac modestia morum sapientiae debeam, quid aetati,
et diligenter excutere quae non possim facere, quae nolim, proinde
habiturus atque si nolim quidquid non posse me gaudeo: quae enim
querela est, quod incommodum, si quidquid debebat desinere defecit?
[4] 'Incommodum summum est' inquis 'minui et deperire et, ut proprie
dicam, liquescere. Non enim subito impulsi ac prostrati sumus:
carpimur, singuli dies aliquid subtrahunt viribus.' Ecquis exitus est
melior quam in finem suum natura solvente dilabi? non quia aliquid
mali ictus <est> et e vita repentinus excessus, sed quia lenis
haec est via, subduci. Ego certe, velut appropinquet experimentum et
ille laturus sententiam de omnibus annis meis dies venerit, ita me
observo et alloquor: [5] 'nihil est' inquam 'adhuc quod aut rebus aut
verbis exhibuimus; levia sunt ista et fallacia pignora animi
multisque involuta lenociniis: quid profecerim morti crediturus sum.
Non timide itaque componor ad illum diem quo remotis strophis ac
fucis de me iudicaturus sum, utrum loquar fortia an sentiam, numquid
simulatio fuerit et mimus quidquid contra fortunam iactavi verborum
contumacium. [6] Remove existimationem hominum: dubia semper est et
in partem utramque dividitur. Remove studia tota vita tractata: mors
de te pronuntiatura est. Ita dico: disputationes et litterata
colloquia et ex praeceptis sapientium verba collecta et eruditus
sermo non ostendunt verum robur animi; est enim oratio etiam
timidissimis audax. Quid egeris tunc apparebit cum animam ages.
Accipio condicionem, non reformido iudicium.' [7] Haec mecum loquor,
sed tecum quoque me locutum puta. Iuvenior es: quid refert? non
dinumerantur anni. Incertum est quo loco te mors exspectet; itaque tu
illam omni loco exspecta.
[8]
Desinere iam volebam et manus spectabat ad clausulam, sed conficienda
sunt aera et huic epistulae viaticum dandum est. Puta me non dicere
unde sumpturus sim mutuum: scis cuius arca utar. Exspecta me
pusillum, et de domo fiet numeratio; interim commodabit Epicurus, qui
ait 'meditare mortem', vel si commodius sic transire ad nos hic
potest sensus: 'egregia res est mortem condiscere'. [9] Supervacuum
forsitan putas id discere quod semel utendum est. Hoc est ipsum quare
meditari debeamus: semper discendum est quod an sciamus experiri non
possumus. [10] 'Meditare mortem': qui hoc dicit meditari libertatem
iubet. Qui mori didicit servire dedidicit; supra omnem potentiam est,
certe extra omnem. Quid ad illum carcer et custodia et claustra?
liberum ostium habet. Una est catena quae nos alligatos tenet, amor
vitae, qui ut non est abiciendus, ita minuendus est, ut si quando res
exiget, nihil nos detineat nec impediat quominus parati simus quod
quandoque faciendum est statim facere. Vale.
XXVII.
SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1]
'Tu me' inquis 'mones? iam enim te ipse monuisti, iam correxisti?
ideo aliorum emendationi vacas?' Non sum tam improbus ut curationes
aeger obeam, sed, tamquam in eodem valetudinario iaceam, de communi
tecum malo colloquor et remedia communico. Sic itaque me audi tamquam
mecum loquar; in secretum te meum admitto et te adhibito mecum exigo.
[2] Clamo mihi ipse, 'numera annos tuos, et pudebit eadem velle quae
volueras puer, eadem parare. Hoc denique tibi circa mortis diem
praesta: moriantur ante te vitia. Dimitte istas voluptates turbidas,
magno luendas: non venturae tantum sed praeteritae nocent.
Quemadmodum scelera etiam si non sunt deprehensa cum fierent,
sollicitudo non cum ipsis abit, ita improbarum voluptatum etiam post
ipsas paenitentia est. Non sunt solidae, non sunt fideles; etiam si
non nocent, fugiunt. [3] Aliquod potius bonum mansurum circumspice;
nullum autem est nisi quod animus ex se sibi invenit. Sola virtus
praestat gaudium perpetuum, securum; etiam si quid obstat, nubium
modo intervenit, quae infra feruntur nec umquam diem vincunt.' [4]
Quando ad hoc gaudium pervenire continget? non quidem cessatur adhuc,
sed festinetur. Multum restat operis, in quod ipse necesse est
vigiliam, ipse laborem tuum impendas, si effici cupis; delegationem
res ista non recipit. [5] Aliud litterarum genus adiutorium admittit
Calvisius Sabinus memoria nostra fuit dives; et patrimonium habebat
libertini et ingenium; numquam vidi hominem beatum indecentius. Huic
memoria tam mala erat ut illi nomen modo Ulixis excideret, modo
Achillis, modo Priami, quos tam bene noverat quam paedagogos nostros
novimus. Nemo vetulus nomenclator, qui nomina non reddit sed imponit,
tam perperam tribus quam ille Troianos et Achivos persalutabat. [6]
Nihilominus eruditus volebat videri. Hanc itaque compendiariam
excogitavit: magna summa emit servos, unum qui Homerum teneret,
alterum qui Hesiodum; novem praeterea lyricis singulos assignavit.
Magno emisse illum non est quod mireris: non invenerat, faciendos
locavit. Postquam haec familia illi comparata est, coepit convivas
suos inquietare. Habebat ad pedes hos, a quibus subinde cum peteret
versus quos referret, saepe in medio verbo excidebat. [7] Suasit illi
Satellius Quadratus, stultorum divitum arrosor et, quod sequitur,
arrisor, et, quod duobus his adiunctum est, derisor, ut grammaticos
haberet analectas. Cum dixisset Sabinus centenis millibus sibi
constare singulos servos, 'minoris' inquit 'totidem scrinia emisses'.
Ille tamen in ea opinione erat ut putaret se scire quod quisquam in
domo sua sciret. [8] Idem Satellius illum hortari coepit ut
luctaretur, hominem aegrum, pallidum, gracilem. Cum Sabinus
respondisset, 'et quomodo possum? vix vivo', 'noli, obsecro te'
inquit 'istuc dicere: non vides quam multos servos valentissimos
habeas?' Bona mens nec commodatur nec emitur; et puto, si venalis
esset, non haberet emptorem: at mala cotidie emitur.
[9]
Sed accipe iam quod debeo et vale. 'Divitiae sunt ad legem naturae
composita paupertas.' Hoc saepe dicit Epicurus aliter atque aliter,
sed numquam nimis dicitur quod num quam satis discitur; quisbusdam
remedia monstranda, quibusdam inculcanda sunt. Vale.
XXVIII.
SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1]
Hoc tibi soli putas accidisse et admiraris quasi rem novam quod
peregrinatione tam longa et tot locorum varietatibus non discussisti
tristitiam gravitatemque mentis? Animum debes mutare, non caelum.
Licet vastum traieceris mare, licet, ut ait Vergilius noster,
terraeque
urbesque recedant,
sequentur
te quocumque perveneris vitia. [2] Hoc idem querenti cuidam Socrates
ait, 'quid miraris nihil tibi peregrinationes prodesse, cum te
circumferas? premit te eadem causa quae expulit'. Quid terrarum
iuvare novitas potest? quid cognitio urbium aut locorum? in irritum
cedit ista iactatio. Quaeris quare te fuga ista non adiuvet? tecum
fugis. Onus animi deponendum est: non ante tibi ullus placebit locus.
[3] Talem nunc esse habitum tuum cogita qualem Vergilius noster vatis
inducit iam concitatae et instigatae multumque habentis se spiritus
non sui:
bacchatur
vates, magnum si pectore possit
excussisse deum.
excussisse deum.
Vadis
huc illuc ut excutias insidens pondus quod ipsa iactatione
incommodius fit, sicut in navi onera immota minus urgent,
inaequaliter convoluta citius eam partem in quam incubuere demergunt.
Quidquid facis, contra te facis et motu ipso noces tibi; aegrum enim
concutis. [4] At cum istuc exemeris malum, omnis mutatio loci iucunda
fiet; in ultimas expellaris terras licebit, in quolibet barbariae
angulo colloceris, hospitalis tibi illa qualiscumque sedes erit.
Magis quis veneris quam quo interest, et ideo nulli loco addicere
debemus animum. Cum hac persuasione vivendum est: 'non sum uni angulo
natus, patria mea totus hic mundus est'. [5] Quod si liqueret tibi,
non admirareris nil adiuvari te regionum varietatibus in quas subinde
priorum taedio migras; prima enim quaeque placuisset si omnem tuam
crederes. Nunc <non> peregrinaris sed erras et ageris ac locum
ex loco mutas, cum illud quod quaeris, bene vivere, omni loco positum
sit. [6] Num quid tam turbidum fieri potest quam forum? ibi quoque
licet quiete vivere, si necesse sit. Sed si liceat disponere se,
conspectum quoque et viciniam fori procul fugiam; nam ut loca gravia
etiam firmissimam valetudinem temptant, ita bonae quoque menti necdum
adhuc perfectae et convalescenti sunt aliqua parum salubria. [7]
Dissentio ab his qui in fluctus medios eunt et tumultuosam probantes
vitam cotidie cum difficultatibus rerum magno animo colluctantur.
Sapiens feret ista, non eliget, et malet in pace esse quam in pugna;
non multum prodest vitia sua proiecisse, si cum alienis rixandum est.
[8] 'Triginta' inquit 'tyranni Socraten circumsteterunt nec potuerunt
animum eius infringere.' Quid interest quot domini sint? servitus una
est; hanc qui contempsit in quanta libet turba dominantium liber est.
[9]
Tempus est desinere, sed si prius portorium solvero. 'Initium est
salutis notitia peccati.' Egregie mihi hoc dixisse videtur Epicurus;
nam qui peccare se nescit corrigi non vult; deprehendas te oportet
antequam emendes. [10] Quidam vitiis gloriantur: tu existimas aliquid
de remedio cogitare qui mala sua virtutum loco numerant? Ideo quantum
potes te ipse coargue, inquire in te; accusatoris primum partibus
fungere, deinde iudicis, novissime deprecatoris; aliquando te
offende. Vale.
XXIX.
SENECA LUCILIO SUO SALUTEM
[1]
De Marcellino nostro quaeris et vis scire quid agat. Raro ad nos
venit, non ulla alia ex causa quam quod audire verum timet, a quo
periculo iam abest; nulli enim nisi audituro dicendum est. Ideo de
Diogene nec minus de aliis Cynicis qui libertate promiscua usi sunt
et obvios <quosque> monuerunt dubitari solet an hoc facere
debuerint. Quid enim, si quis surdos obiurget aut natura morbove
mutos? [2] 'Quare' inquis 'verbis parcam? gratuita sunt. Non possum
scire an ei profuturus sim quem admoneo: illud scio, alicui me
profuturum, si multos admonuero. Spargenda manus est: non potest
fieri ut non aliquando succedat multa temptanti.' [3] Hoc, mi Lucili,
non existimo magno viro faciendum: diluitur eius auctoritas nec habet
apud eos satis ponderis quos posset minus obsolefacta corrigere.
Sagittarius non aliquando ferire debet, sed aliquando deerrare; non
est ars quae ad effectum casu venit. Sapientia ars est: certum petat,
eligat profecturos, ab iis quos desperavit recedat, non tamen cito
relinquat et in ipsa desperatione extrema remedia temptet.
[4]
Marcellinum nostrum ego nondum despero; etiam nunc servari potest,
sed si cito illi manus porrigitur. Est quidem periculum ne
porrigentem trahat; magna in illo ingeni vis est, sed iam tendentis
in pravum. Nihilominus adibo hoc periculum et audebo illi mala sua
ostendere. [5] Faciet quod solet: advocabit illas facetias quae risum
evocare lugentibus possunt, et in se primum, deinde in nos iocabitur;
omnia quae dicturus sum occupabit. Scrutabitur scholas nostras et
obiciet philosophis congiaria, amicas, gulam; [6] ostendet mihi alium
in adulterio, alium in popina, alium in aula; ostendet mihi lepidum
philosophum Aristonem, qui in gestatione disserebat - hoc enim ad
edendas operas tempus exceperat. De cuius secta cum quaereretur,
Scaurus ait 'utique Peripateticus non est'. De eodem cum consuleretur
Iulius Graecinus, vir egregius, quid sentiret, 'non possum' inquit
'tibi dicere; nescio enim quid de gradu faciat', tamquam de essedario
interrogaretur. [7] Hos mihi circulatores qui philosophiam honestius
neglexissent quam vendunt in faciem ingeret. Constitui tamen
contumelias perpeti: moveat ille mihi risum, ego fortasse illi
lacrimas movebo, aut si ridere perseverabit, gaudebo tamquam in malis
quod illi genus insaniae hilare contigerit. Sed non est ista
hilaritas longa: observa, videbis eosdem intra exiguum tempus
acerrime ridere et acerrime rabere. [8] Propositum est aggredi illum
et ostendere quanto pluris fuerit cum multis minoris videretur. Vitia
eius etiam si non excidero, inhibebo; non desinent, sed intermittent
fortasse autem et desinent, si intermittendi consuetudinem fecerint.
Non est hoc ipsum fastidiendum, quoniam quidem graviter affectis
sanitatis loco est bona remissio.
[9]
Dum me illi paro, tu interim, qui potes, qui intellegis unde quo
evaseris et ex eo suspicaris quousque sis evasurus, compone mores
tuos, attolle animum, adversus formidata consiste; numerare eos noli
qui tibi metum faciunt. Nonne videatur stultus, si quis multitudinem
eo loco timeat per quem transitus singulis est? aeque ad tuam mortem
multis aditus non est licet illam multi minentur. Sic istuc natura
disposuit: spiritum tibi tam unus eripiet quam unus dedit.
[10]
Si pudorem haberes, ultimam mihi pensionem remisisses; sed ne ego
quidem me sordide geram in finem aeris alieni et tibi quod debeo
impingam. 'Numquam volui populo placere; nam quae ego scio non probat
populus, quae probat populus ego nescio.' [11] 'Quis hoc?' inquis,
tamquam nescias cui imperem. Epicurus; sed idem hoc omnes tibi ex
omni domo conclamabunt, Peripatetici, Academici, Stoici, Cynici. Quis
enim placere populo potest cui placet virtus? malis artibus popularis
favor quaeritur. Similem te illis facias oportet: non probabunt nisi
agnoverint. Multo autem ad rem magis pertinet qualis tibi videaris
quam aliis; conciliari nisi turpi ratione amor turpium non potest.
[12] Quid ergo illa laudata et omnibus praeferenda artibus rebusque
philosophia praestabit? scilicet ut malis tibi placere quam populo,
ut aestimes iudicia, non numeres, ut sine metu deorum hominumque
vivas, ut aut vincas mala aut finias. Ceterum, si te videro celebrem
secundis vocibus vulgi, si intrante te clamor et plausus, pantomimica
ornamenta, obstrepuerint, si tota civitate
te feminae puerique laudaverint, quidni ego tui miserear, cum sciam
quae via ad istum favorem ferat? Vale.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen